minibrudarna

Alla inlägg under september 2014

Av Lina Kimmegren - 30 september 2014 08:47

Hej alla läsare!
Nu var det några dagar sen jag blogga, men det är fullträning med båda hundarna. Lea och jag träna agility i Fredags med Camilla och Sofie, vi gjorde den där övningen som jag la upp bild på här. Den gick väl bra, hon blir så himla off ibland. Men jag är nöjd endå, det gick bra. Vi kom runt. 
Hon va ju bara tvungen att springa ut från plan och skälla ut en stor svart hund (hon gillar inte dom), men hon går ju inte fram hela vägen utan några meter ifrån och skäller och skäller. Dumma hund;)! 

Zoey och jag har mest lekt, och tränat stå,ligg och stå på bordet. Nu måste vi verkligen börja träna på att gå fint i kopplet så hon inte går fult i ringen i November;)
Hon blev ju 12 veckor i Söndags, så imorgon ska hon få sprutan och det ska bli så skönt. Då kan hon följa med överallt! :) 
Annars dampar hon och busar runt som en galning. Hon träffa min kompis Cassis katt med i Söndags, det gick jättebra. Hon fick även träna på att ligga i buren där medans vi åt. Lite gnälligt i början, men sen blev hon tyst. 


Ikväll har Lea och jag kurs, det ska bli roligt:)......När lilla råttan vaknat nu så blir det promenad i det härliga höstvädret :) 



Lea · Träning · Zoey
Av Lina Kimmegren - 28 september 2014 08:56

Idag blir min älskade HÄRJET (Zoey) 12 veckor, hon har bott hos oss i 1månad. Tiden har gått så himla fort, och hon växer och växer. Vi vägde henne i veckan, 1150 g wiiie. Hon vägde nått på 700 g när jag fick henne så det går ju uppåt. Men hon får äta och äta ..mer en hon orkar:) 
Det går framåt med allt annat också, hon är så duktig<3 

Vi kommer börja träna lite mer inför utställningen som är den 15 november, så jag känner att vi eller JAG vet vad vi håller på med. Hoppas Sofie kan ha lite ringträning med mig och lilla Z snart:)

 

 

 

Av Lina Kimmegren - 24 september 2014 09:06

Zoey (Härjet) härjar på hela dagarna, nä hon sover också. Men det är fullfart vaken tid! Vi börja för några dagar sen att träna in ligg, bara för jag ska ha ligg och stå sen, bara för att se om hon kan skilja på orden;)
Det krävdes endel tålamod, men igår äntligen så fatta hon galoppen. Hon buga bara först och bet i mina kläder och allt möjligt. Men igår la hon sig ner hela 3 gånger, men jag visar ju fortfarande med handen. Så vi ska träna vidare på det!

Inkallningen utanför här har blivit sååå mycket bättre, jätteduktig är hon. Men det lär väl gå i perioder det där;) 
Hon är en riktig liten busråtta<3!

I helgen MÅSTE vi in till Linköping och testa regntäcke till Zoey, hoppas att vi hittar ett Hurtta som passar henne:)


 

Av Lina Kimmegren - 24 september 2014 08:57

Igår var jag och Lea på agilitykurs i kylan, vi träna skick in i tunnlar. Var inte helt nöjd med den övningen, men när man peppa upp henne med hennes leksak så fick hon fint sug in i tunnlarna. Så det är bara att träna så, så jag slipper krypa med henne i tunneln (skojja haha).
Sen var det en övning med hopphinder,slalom och hopphinder. Det har ju inte funkat för Lea förut, då hon missat ingången till slalomet, men igår funka det asbra. Vi börja även träna högerslalom igår, och det gick också bra=)

Gungan träna vi också, och den är det också bara att träna,träna och träna. Jag har varit lite slarvig och typ skitit i att träna den, och då blir det ju inte bättre;)

På Fredag ska jag och Sofie träna, och då ska jag träna högerslalom,gungan och även skick in i tunnlar. Vi fick även en härlig enkel bana eller övning som vi ska göra också, en flaska vin på den så kör vi;)!
 

Av Lina Kimmegren - 23 september 2014 08:55

Hej alla läsare!
Har anmält mig till en till kurs nu klickerkurs, som är 2 tillfällen. 26 Oktober och 9 November. Ska bli kul och lära sig lite mer om klicker, Lea är ju inklickad och Zoey med lite halvt. Men jag hoppas jag lär mig mera, och blir mera pepp på att använda klickern!


Sen har vi ju aktiveringskursen som startar 8 November och är på helgerna, tror det va 6 tillfällen eller 7. 
Det ska också bli riktigt roligt, att ha något att göra 1 gång i veckan, även fast alla kurser är slut. Så det är kul att dom har denna kurs i år igen:)
Ska ju som sagt gå med båda hundarna, fast inte samtidigt då, så det blir varannan gång:)

Sen ska jag och Lea vara med på träningstävling på klubben den 4 Oktober. Det ska också bli kul och lärorikt!

Den 1 November ska vi på "tävling" i Vadstena, spökhoppet. Vi ska vara med i en blåbärsklass iallafall, och kanske en öppen hoppklass, har inte riktigt bestämt mig. Det ska också bli roligt, nytt ställe,nya hinder mm får se hur det går:)

15 November ska jag och Zoey på våran första utställning, ska bli kul och se hur det går. Utställningen är i Mjölby:)


Så det är fullt upp för oss, men det är roligt! Tycker om att ha mycket att göra, även om det är jobbigt ibland hehe.

Lea · Zoey
Av Lina Kimmegren - 21 september 2014 07:30

Idag blir lilla HÄRJET 11 veckor, idag kallar jag henne verkligen det haha. Hon har blivit riktigt busig nu, som en valp ska vara haha. Hon har varit väldigt lätt dom första veckorna. Men nu har hon börjat med riktiga bus, men det hör ju till!:) 
Det jag känner typ som vi kommer lägga ner mycket tid på nu är inkallning, för hon har blivit så busig. Och det är bättre att ta tag i det nu, en om 1 år;)!
Sen måste vi även lägga ner lite mera krut på att gå fint i koppel, och sen att andra tittar på hennes tänder mm. Så vi är välförberedda till utställningen i November. Det är mycket att göra, men jag har velat det här så himla länge. Att ha en valp och få forma den som jag vill. Det kommer ju självklart bli jobbigt, men det är det värt!:)

Ska ut med busmaja om en stund, just nu är det morgonlek med Lea;) Vi ska ut och busa, och träna inkallning.
Just ja det har jag inte skrivit, bordträningen går kanon nu. Nu står hon lite längre stunder på bordet, och verkar inte tycka det är obehaligt.
Ska försöka lära damen ligg snart, så jag kan se om hon verkligen kan stå. Ska bli intressant!:)


Det vi tränar mest är ju stå,bordet,inkallning och stanna:) Och massa lek och mys också hihi, såklart<3
Ska ta lite nya bilder på Zoey sen!:)


 
Zoey 8 veckor<3

Av Lina Kimmegren - 21 september 2014 07:13

Igår var det klubbmästerskap heladagen lång på hundklubben,Agilityn börja sent på eftermiddan. Vi var uppe på klubben vid halv 2, jag,Sofie och Fjäder. Vi titta på när rallylydnanden kördes,och hundracet bla. Göte Fjäders mops var med, men han kom tyvärr sist, Sofies hund Jackie tog en andra plats! Roligt:) Och den som vann hundracet bland småhundarna var min instruktör Bella, hennes tävlingshund Pelle!:) 

Efter hundracet var det äntligen dags för agilityn, jag och Lea var anmälda till debutantklassen. Det var bara hopphinder och tunnlar med i banan. Jag var jättenervös, för att göra en långhistoria kort. Vi deltog förra året i en debutantklass, då hade vi inte gått någon kurs eller nått. Och det märktes, hon visste inte vad hon skulle göra och sprang bara iväg till staketet och skällde på andra hundar- så bra gick det;)! Så jag va ju rädd att hon skulle göra likadant denna gång, men vi har ju endå gått,grundkurs,aktiveringskurs,agilitynybörjare och går nu agilityfortsättning så jag hoppades ju att hon "lugnat" ner sig nu. Och visste vad hon skulle göra, det har gått jättebra på kurserna men det är ju annat på "tävling" andra hundar mm. 
Lea har ju lätt att tappa fokus, och göra annat. Men hon har blivit mycket bättre, agility tycker hon är kul så det går ju bra då.

Mitt mål var att komma runt, denna gång var agilityn på nya gräsplan och det är inget staketet där. Det är det på appelplan där den var förra året. Så jag var dönervös! 
Det var 5 st med i smallklassen tror jag? Jag starta nästsist, jag satte ner Lea och gick till min startposition. Hon satt kvar och vänta på att jag skulle ge henne startsignal hon hoppa och var samarbetsvillig och följde med mig. Tyvärr så missa hon att gå in i en tunnel,  vi fick ta om den. Så det blev 5 fel, men jag är så jävla nöjd. Och trodde aldrig det skulle gå, vi kom 2:a igår och fick silvermedaljen. Den som vann min klass var en tjej från min kurs, så roligt det är dom verkligen värda:D 
Jag är supernöjd över Lea, och måste börja lita på henne nu. Och träna vidare på dom andra hinderna ordentligt så vi kan starta en riktig tävling om ett tag:)

Sen blev det taco uppe på hundklubben, jag åkte hem och lämna Lea och bytte kläder lite snabbt! Lea var vädligt trött hon hade varit med hela dagen och inte suttit i bilen eller nått. Hon skötte sig asbra igår, några utfall ibland. Men hon pep inte och skällde som hon brukar göra, hon va lugn redan när vi kom upp till klubben. Så hon hade inte någon stressdag igår. 
Min man var också med igår, Saga var iväg hos min kusiner. Men hon kom upp en stund i slutet av dagen.

Vill tacka alla på klubben för en jättetrevlig dag!:)

 

Lea
Av Lina Kimmegren - 18 september 2014 11:01

Har suttit och kollat på Hurttas täcken, Zoey lär nog behöva det till vintern. Och det fanns i storlek 20 Small, hoppas hon kan ha det i vinter, kommer beställa det inom en kort framtid. Det blir en overall iallafall. Vi får se hur mycket hon kommer frysa. 
 

Hitta även det här fina regntäcket
 

Den här fleeceoverallen med.
 

Presentation


En blogg om mitt liv med mina galna råttor. Zoey är en prazsky kryasrik, och Lea är en "jack russell" utan stamtavla. Jag tränar och tävlar i agility, Zoey ska tävlas i det med när hon har åldern inne. Har även fastnat för utställning. Vi brukar även läg

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3
4
5 6 7
8
9
10 11 12
13
14
15 16 17 18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
<<<
September 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Hundliv


Ovido - Quiz & Flashcards